אז מה עושים איתם היום?

עולם הרחפנים הוא מגוון ויישומים חדשים נכנסים לשימוש בתדירות גבוהה. בפוסט זה נסקור את השימושים העיקריים שקיימים כיום לרחפנים תוך התייחסות לתעשיות השונות. 

 

נדל"ן

את תחום הנדל"ן יש לחלק לשני תתי תחומים שלכל אחד מהן דרישות טכניות שונות וגישה שונה להפעלה.

1. שיווק נדל"ן- מדובר בניצול היכולות האויריות לטובת יצירת חוויה ויזואלית משודרגת. לדוגמא פרסום בית צמוד קרקע באמצעות צילום אווירי נותן אפקט שונה לחלוטין לעומת פרסום אותו הנכס באמצעות צילום קרקעי. ניתן באופן דומה לספק לקוני דירות פוטנציאלים בבנין רב קומות שקיים רק על הנייר תצפית מכל קומה ולכל כיוון. טכניקה נוספת שבה ניתן לעשות שמוש הוא צילום פנורמה ופנורמת 360, פנורמת 360 היא פנורמה שמכסה את כל מרחב התצפית ב-360 מעלות. ניתן לצפות בה גם באמצעות משקפיים יעודיים שבשילוב עם "סמארטפון" יוצרים אפקט של תמונה שזזה עם תנועת הראש. ניתן גם ליצור הדמיות תלת מימד ברמות שונות של איכות שבאמצעותן הקונה הפוטנציאלי יכול לבחון את הנכס מכל כיוון ואף לעשות בו סיור וכל זאת בלי לקום מהכורסא.

2.תכנון וביצוע פרוייקטים- פה אנחנו מדברים על ניצול היכולות האוויריות לטובת תכנון, בקרת ביצוע ותחזוקה של פרויקטים נדלניים. ניתן לנצל יכולות של צילום אווירי לטובת ביצוע סקירות של הפרויקט ואיתור פגמים או סטיות מהתכנון. בנוסף ניתן לבצע תיעוד של הפרויקט. ניתן לשלב רחפנים בנקודות קריטיות שבהן נדרש תיעוד כמו שלב יציקת הבטון בבניה וניתן גם לבצע תיעוד של פרויקט באמצעות "טיים לאפס"(time lapse). במונח"טיים לאפס" הכוונה רצף של קבצי תיעוד זהים שנוצרים במרווחי זמן קבועים לאורך זמן. כאשר מקרינים אותם ברצף ניתן לראות את התפתחות השינויים בפרויקט במהלך העבודה עליו. כמו כן, ניתן להפעיל מגוון חיישנים שבאמצעותם מודדים משתנים שונים בפרויקט לדוגמא: הפעלת חיישנים טרמיים לטובת בדיקת בידוד או לטובת איתור נזילות.

חקלאות

בתחום החקלאות משתמשים כיום ברחפנים לשתי מטרות מרכזיות: האחת היא ניתור ומדידה של משתנים שונים בשטחים החקלאים כגון: הבדלים בגובה הצמחים, בצפיפותם או בצבעם על פני אזורים שונים בשטח החקלאי שעשויים להעיד על מחלות או על איכות האדמה. המשתנים הנמדדים הם מגוונים וחלקם ניתנים למדיה באמצעות צילום במצלמה רגילה דוגמת דגמי המצלמה שבהן מצוידים הרחפנים מסדרות הפאנטום 3 ו-4 והמאויק של DJI. משתנים אחרים דורשים חיישנים מתקדמים יותר כגון חיישנים טרמיים ואחרים.

המטרה השנייה שלשמה משתמשים ברחפנים בחקלאות היא ריסוס. במדינות שונות הרחפנים מחליפים בהדרגה את שיטות הריסוס הישנות. השימוש ברחפנים אינו מהווה כיום תחליף מושלם למטוסי ריסוס לאור ההבדלים בכושר הנשיאה. עם זאת חשוב לציין שיש לרחפנים יתרונות על מטוסים כאשר אחד החשובים בהם הוא שהריסוס מתבצע מגובה נמוך יותר.

 

שילוח

תחום המשלוחים באמצעות רחפנים הוא תחום מתפתח שזוכה לחשיפה משמעותית. חברות שונות כמו אמאזון ואפילו דומינוס פיצה ביצעו פיילוטים חלקם מוצלחים יותר והאחרים פחות. דוגמא להצלחה בתחום זה היא חברת JD הסינית שמתמחה בסחר אלקטרוני ועושה שימוש ברחפנים לטובת מסירת חבילות בכפרים נידחים, יש לציין שכאן אנו מדברים על מקומות שמוגבלים בנגישות ושבקו אוירי קרובים למקום נגיש (בד"כ בשטחים הרריים). ישנן סוגיות שונות הקשורות בבטיחות ובטווחי טיסה שלהן טרם ניתן מענה מספק. אני יכול לתת הערכה זהירה שבארץ לאור צפיפות הנתיבים האויריים וכן לאור מגבלות רגולטריות כגון הטסה ללא קשר עין יקח זמן עד שנראה ישום זה פעיל.

 

ניטור סביבתי

מדובר על שימוש ברחפנים למטרות שמירה על איכות הסביבה. הכוונה אינה בשימו ברחפנים ככלי "ירוק" שבה להחליף חלופות מזהמות יותר (תחום שגם הוא קיים בתעשיות שונות) אלה ברחפנים ככלי חישה. גם כאן ניתן להבחין בשתי קטגוריות מרכזיות:

הראשונה עוסקת בישומים שבהם מנתרים שטחים בעלי מאפיינים סביבתיים שונים על מנת לבחון שינויים בהם. בארץ לדוגמא מבוצע תהליך מתמשך של ניתור קו מצוקי הכורכר בחופי השרון שכידוע מתמוטט בעקביות לתוך הים. במסגרת תהליך זה מבוצע פרויקט צילום אוירי של קו המצוקים, פרויקט כזה טבעי שיתבצע באמצעות רחפנים.

השניה עוסקת בהפעלת חיישנים למדידת רמות זיהום אוויר בגבהים שונים. כך ניתן למשל לפקח על מפעלים על ידי ניתור הפליטות בסביבתם הקרובה והרחוקה. ניתן להטיס רחפן מעל הארובה ו"להריח" את הפליטות ממנה.

 

מיפוי

שימוש זה הוא אחד מהשימושים המתבקשים לרחפנים. ניתן ליצור מגוון מפות מבוססות תצלומי אוויר לשטח נתון. המפה הפשוטה ביותר היא צילום השטח במצב מצלמה אנכי לקרקע ויצירת תמונה רציפה של השטח שמורכבת ממספר תמונות. צילום אווירי מסוג זה לא יהיה מדויק ברמה שמאפשרת להשתמש בו ככלי מחייב למטרות הנדסיות ולמטרות מדידה ולהבנתי אף אינו עונה להגדרה מפה. עם זאת גופים שונים זקוקים לתצפית אנכית על השטח אולם פחות חשוב להם הדיוק יכולים לעשות שימוש בצילומים מאין אלה.

מפה מצולמת שמתארת את השטח באופן מדויק ומהווה כלי מחייב גם לצרכי מדידה ולצרכים הנדסיים נקראת "אורטופוטו", על מנת לייצר מפה כזו יש להפעיל ציוד ייעודי. כדי שהמפה תזכה לתוקף רשמי ומחייב בישראל צריך לאשרה מודד מוסמך.

תת תחום נוסף מעולם המיפוי הוא תחום הדמיות התלת מימד של שטח. גם כאן התוצר הבסיסי אינו מדויק ברמה שניתן להסתמך עליו לצרכי מדידות ולצרכים הנדסיים וברוב המקרים ישמש לצרכים שיווקיים שונים או לצרכי הדרכה והצגת מציאות קיימת. תחום הדמיות התלת מימד מתפתח במהירות וכבר היום יש טכנולוגיות שונות שמאפשרות לייצר קבצי תלת מימד באיכות וברמת דיוק שמאפשרים שימוש ליישומים הנדסיים ולצרכי מדידה. פירוט נוסף לתחום זה ניתן לקרוא בפוסט "על רחפנים ומיפוי" שפרסמנו בבלוג.

 

בטחון

תחום הבטחון מהווה תחום רחב מאוד וכמו שכבר הוסבר מתחום זה צמח עולם כלי הטיס הבלתי מאוישים. ככל ניתן לחלק את תחום הבטחון בצורה הבאה:

1. הפעלה על ידי מדינות (צבאות, סוכנויות ביון וכוחות משטרה). שתי רמות הפעלה:

א. רמה אסטרטגית- ברובד זה אנחנו מדברים על יכולת ברמה של מדינות. כלי טיס לטווחים ארוכים מאוד, מצוידים במטע"ד (מטען יעודי) שעשוי להיות אמצעי חישה או תחמושת. ברמה זו בד"כ לא נפגוש רחפנים אלא כלי טיס בעלי כנף קבועה.

ב. רמה טקטית- ברמת הצבא מדובר בהפעלה לטובת משימות מקומיות כמו תצפית בגזרת לחימה מצומצמת. ברמת המשטרה מדובר בשימוש לטובת משימות  כמו איתור רכבים גנובים על או אכיפה של יחידות התנועה.

2. הפעלה על ידי גופים אזרחיים. פה אנחנו מדברים על הרמה הטקטית בלבד והחלוקה היא בין חברות שמתמחות במתן פתרונות בתחום הבטחון לבין חברות שעוסקות בתחמים אחרים:

א.חברות שמתמחות בתחום הבטחון יכולות לתת שירותים כמו אבטחת מתקנים וישובים באמצעות צוותי רחפן וכן שירותי איתור וחקירה שדורשים צילום אווירי.

ב. חברות שאינן מתמחות בבטחון יכולות לאבטח מתקנים על ידי פיתוח יכולות עצמאיות. ניתן לייצר יכולות אלה באמצעות הכשרה ורישוי של צוותים יעודיים או באמצעות רכישת פתרונות אוטונומיים.

 

חילוץ וסיוע הומניטרי

אזורים מוכי אסון במקרים רבים אינם נגישים. באמצעות רחפנים אפשר להגיש סיוע על ידי שליחת מון ותרופות. אפשר גם להסתייע ברחפנים לטובת איתור ניצולים בין הריסות או לחילופין במצבים שבהם צריך לכסות שטח גדול.רחפן יכול להיות גם אמצעי סימון למחולץ וזאת לאור גובה ההפעלה והאפשרות להתקין עליו אמצעים שנראים למרחקים ארוכים.

 

תעשיה

השימושים התעשייתיים הינם מגוונים וה שמאפיין את רובם הוא היכולת לעבוד על אלמנטים גדולים/גבוהים או בעלי שטח פנים גדול. כך לדוגמא יצרנית המטוסיים "איירבאס" מבצעת את הבדיקות החיצוניות במסגרת בקרת איכות על מטוסים חדשים וכן במסגרת תחזוקה תקופתית למטוסים שכבר טסים באמצעות רחפנים.

רחפנים יכולים לסייע גם בתחומים כמו מדידת כמויות של ערימות חומר או מדידת נפח של בריכות ובורות. בהדרגה גם כושר הנשיאה של הרחפנים עולה וכך גם זמן השהייה באוויר ולא מן הנמנע שבעתיד הם ישמשו גם להנפת משאות ולמשימות של ניהול מלאי.

 

תשתיות

גם כאן כמו בתחום התעשיה אנו רואים ניצול של יכולות הרחפן לטובת ביצוע סקירות של אלמנטים גבוהים וגדולים דוגמת  גשרים וסכרים. בנוסף הרחפן יכול לסייע בבדיקות באמצעות חיישנים יעודיים. לדוגמא ניתן לבדוק משתנים שונים באובייקטים כמו קווי מתח גבוה או אנטנות סלולר (לדוגמא קרינה, עוצמת אות וכו). בתחום התשתיות ניתן גם לנצל את המהירות ואת שטח הכיסוי לטובת יעול בחינת שטחים גדולים כמו טוואי של כביש או מסילה. רחפנים משמשים גם בתכנון תשתיות באמצעות הדמיות תלת מימד של השטח וצילומי אוויר

כריה וחציבה

מחצבות מאופיינות בכך שתוואי השטח בהן משתנה ויש לנתרו לעיתים תכופות. לטובת משימה זו ניתן להשתמש הן בצילומים, הן בהדמיות תלת מימד וכן בתיעוד באמצעות "טיים לאפס". 

כלי נוסף שבו ניתן לעשות שימוש במחצבות ובמכרות הוא ניהול המלאי על ידי הדמיות תלת מימד שבאמצעותן ניתן למדוד נפח של ערמות וכך לגזור כמויות.

אפשר גם להסתייע ברחפנים לטובת ניהול תנועת הרכבים הכבדים וכן לטובת תכנון דרכי גישה זמניות.

 

ספורט

בתחום הספורט אנחנו רואים שני שימושים עיקריים:

1. צילום ספורט- ניצול היכולות של הרחפן מבחינת מהירות ותנועה במרחב לצילום איכותי של אירועי ספורט.

2. הרחפנים ככלי מירוץ- כיום הולך ונפות ענף ספורט חדש: מירוצי רחפנים. מדובר במרוצים שבהם מתחרים רחפנים שתוכננו במיוחד למטרה זו. המירוצים מתקיימים במסלולים יעודיים שיכולים להיות בשטח םתוח או בהאנגר סגור. המטיס ישלוט ברחפן באמצעות משקפי FPV מתוך עמדת הטסה. ענף זה גדל במהירות וצובר לו קהל מעריצים גדול.

 

כמו שראינו, כיום ישנם שימושים מגוונים לרחפנים ואין ספק שאנחנו נמשיך ונראה את התחום מתפתח לישומים חדשים.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn