מבט פנורמי על פנורמה 360

לאחרונה אנחנו נתקלים יותר ויותר בתמונות שמוצגות בתצוגה דינמית. הכוונה היא לאותן התמונות שאנחנו ראוים ברשתות החברתיות או באתרים שונים ומאפשרות לנו להזיז את נקודת המבט כאילו אנחנו נמצאים פיזית באזור הצילום. תצוגה זו נקראת "פנורמה 360" והיא למעשה גלגול של שיטת התצלום הפנורמי שהתחיל כבר מאה ה-19 ביצירת תמונה רחבת זוית שמורכבת מתמונות שחוברו אחת לשניה. 

חוץ משיתוף נופים וחוויות לפנורמה 360  שימושים מגוונים. למשל בתחום שיווק הנדל"ן ניתן להציג בקלות את המראה הפנימי של החדרים השונים בנכס ואם עושים שימוש ברחפן אז גם את הנוף מהקומות הגבוהות. מנהלי אטרקציות ופארקים יכולים לפרסם בדף האינטרנט או בעמוד הרלוונטי ברשת החברתית פנורמה 360 של האתר וכך לפרסמו בדרך יעילה יותר. עוד שימוש הוא לטובת המחשת מידע גיאגרפי דוגמת שירות "Google street view". ניתן לעשות שימוש בפנורמה 360 גם לטובת הדרכה והוראה וכמובן לכל צורך שדורש הצגת נקודה מסוימת בצורה היקפית.

ישנן דרכים מגוונות לייצר תמונה פנורמית, רובן ככולן מבוססות על יצירת תמונות סטילס או וידאו מנקודה קבועה ועיבודן באמצעים שונים לכדי תמונה פנורמית. בנוסף ישנו תחום חדש באופן יחסי של צילום וידאו פנורמי, הכוונה היא לצילום שמבוצע מתוך אובייקט שנמצא בתנועה, דרך צילום זו מאפשרת לצופה לחוות את התנועה תוך אפשרות למבט היקפי על הנוף. בפוסט זה נתמקד בצילום פנורמי מנקודה ספציפית בדגש על שימוש ברחפן למטרה זו.

ראשית ניגע במספר עקרונות:

1. חפיפה בין התמונות- אל תתקמצנו בתמונות, ההמלצה היא 15%-30% חפיפה בין תמונה לתמונה וככל שתגדילו את החפיפה רמת הדיוק תגדל. כאשר אנחנו מטיסים באמצעות אפליקציות יעודיות בד"כ ניתן יהיה להגדיר את צפיפות התמונות.

2. הקפדה על אתר נקי מעצמים נעים- אם לדוגמא צילמתם כביש ובעת צילום הפנורמה אתם מלווים מכונית נוסעת מתמונה לתמונה מן הסתם בפנורמה המכונית תופיע יותר מפעם אחת.

3. התחשבות בתאורה ובמיקום השמש בשמיים- פנורמה נראית טוב יותר כאשר התאורה היא אחידה. צילום בשעות שבהן השמש נמוכה יצור אפקט שכאשר מצלמים לכיוון השמש התמונה כהה יותר, יתכן גם מצב שקווי החיבור בין התמונות יהיו בולטים בגלל פערי הגוון. אם החלטתם במודע ליצור תמונה שזה האפקט הרצוי או לדוגמא תמונה שדורשת מצב מסוים של השמש כמו תמונת זריחה או שקיעה אז חשוב להכיר את השפעת התאורה. אם המטרה היא לייצר פנורמה שתתן מבט איכותי ככל האפשר על השטח, עדיף לבחור בשעה שבה השמש גבוהה כלל האפשר.

4. שימוש באפליקציה יעודית- שימוש במצב פנורמה, בין אם במצלמה רגילה ובין אם ברחפן, יתן תוצאה עדיפה. החפיפה בין התמונות תהיה מדויקת יותר, במקרה של רחפן בהטסה ידנית גדלה הסבירות שתיצרו סטיה במיקום הרחפן באוויר בין התמונות. 

5. בחירת נקודות הצילום- בפנורמה 360 בתצוגת VR נוצר עיוות בתמונה שנובע ממתיחת התמונה. במקרה של הצגת תמונה שצולמה מרחפן ברב המקרים נקודת המתיחה תהיינה אנכית לאופק ביחס למיקום הרחפן. כדאי לבחור לצלם במיקום שמעל נקודה עגולה או מעל משטח חלק כלשהו, כך התמונה הסופית שתוצג תראה פחות מעוותת. בשמים בד"כ נבחר לטפל באמצעות עריכת התמונה כמפורט בסעיף הבא.

6. עריכת התמונה- בסופו של התהליך תקבלו מוצר מוגמר. בד"כ המוצר המוגמר לא יהיה מושלם. כדאי כשלב אחרון להשתמש בתכנת עריכת תמונה דוגמת פוטושופ לטובת תיקון עיוותים ופגמים שונים או לטובת מחיקת אובייקטים שונים שמפריעים לתמונה להראות טבעית. בד"כ גם יהיה צורך לטפל בשמים. כאשר מדובר בשמים הרבה פעמים נצטרך דווקא להשלים חלקים חסרים כתלות בהגדרות הפנורמה שיצרנו.

תצוגת VR- תצוגה זו מאפשר להביט על התמונה בתצוגת "מציאות מדומה" שיוצרת תחושה כאילו היינו במקום הצילום.

 

תצוגת פנורמה פרוסה- למעשה זה תמונת הפנורמה שאותה אנו מקרינים בתצוגת VR, היחס בתמונה יוגדר בהתאם לדרישות של התוכנה שבאמצעותה אנו מציגים.

תצוגת "עין הדג"- תצוגה זו יוצרת אפקט שבו האזור המצולם נראה ככוכב, תשמש בעיקר לצרכים אומנותיים.

כל הדוגמאות בפוסט מבוססות על פנורמה שהורכבה מתמונות שצולמו  מעל פארק "אשדוד ים" מגובה 50 מטר.

ישנן דרכים רבות ומגוונות לעבד ולהציג תמונות פנורמה בפוסט זה הצגנו אחדות מהן, מגוון האפשרויות הוא רב ולכל שימוש ניתן למצוא את דרך העיבוד האופטימלית.